Vi lever nog i ett bra land

Jag såg precis SiCKO av Michael Moore. Det var en helt suverän film som jag tror mest riktar sig till amerikaner, men den lär oss andra att inte ta vårt samhälle för givet. Den handlar om det amerikanska välfärdssystemet och att alla ska ha rätt till gratis sjukvård. Du ska inte behöva skuldsätta dig, din familj, sälja huset, säga upp dig från jobbet bara för att du blir sjuk.

I Sverige är det en självklarhet att om du blir sjuk så går du till sjukhuset. Efter att ha sett SiCKO förstår du att i usa är det inte så. Om du har en sjukvårdsförsäkring, vilket inte alla har råd med, då uppsöker du sjukvård. Men, tyvärr, i usa är det så att även personer med sjukvårdsförsäkring ska inte vara säkra på att få sin sjukvård, för du kan bli nekad av ditt försäkringsbolag för att du har en sjukdom som din försäkring inte täcker, såsom cancer eller andra sjukdomar som kräver längre och dyrare behandlingar.

Så, här har jag suttit en måndag förmiddag och tittat på en film av Michael Moore och gråtit lite för mig själv. Jo, jag har jobb, men jag är sjukskriven på grund av att jag är skadad i benet. Passande att jag råkade se den här filmen med andra ord.

Jag gillar verkligen Michael Moore. Inte för att jag avskyr eller älskar usa, utan för att han lyfter fram sådant som ses som självklarheter och ifrågasätter det, han visar saker från en annan synvinkel.

Dagens rekommendation: Michael Moore

Kommentarer
Postat av: Petra

Du e bra - även om jag inte förstår nått!!

2007-10-29 @ 23:03:45
URL: http://LillPetra.blogg.se
Postat av: Bodil

Nu har jag läst lite :) fast inte alla inlägg än.. men det kommer. sitter du verkligen och tänker så mkt på sånahär saker? du e rolig du ;)

Postat av: elin

Men du. Uppdatera NU tack. Vill ha nått roligt att läsa, är uttråkad!!

2007-11-11 @ 17:39:14
Postat av: Bodil

michael moore e tuff

2007-11-20 @ 19:45:20
URL: http://bodil-justmethinking.blogspot.com
Postat av: Matilda

c'mon, hundra år sen senaste inlägget. uppdatera!

2007-12-23 @ 12:06:34
Postat av: Bodil

du skriver här ofta märker jag... ;p

2007-12-30 @ 14:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0